Co je vitamín D

istockphoto746

Jak je to vlastně s vitamínem D – je to spíše vitamín nebo hormon? A jaká forma je pro lidské tělo nejvýhodnější?

Antirachitický vitamín, vitamín slunce, vitamín vitálního stáří ... jistě uslyšíme mnoho dalších názvů pro vitamín D. V podstatě se jedná o skupinu steroidních látek – kalciferoly. Můžeme je přijímat ve třech formách – ze slunce, z potravy a jako doplňky stravy.

Jaká forma vitamínu D je nejúčinnější?

Ze slunce přijímáme vitamín D3 (cholekalciferol), který vzniká pod kůží z cholesterolu působením ultrafialového záření. Může být ale také přiváděn potravou, neboť jej obsahují některé ryby (velmi však záleží v jakých podmínkách ryba žije). Rostlinného původu pak je vitamín D2 (ergokalciferol). Vyskytuje se však jen v omezeném množství potravin, jako jsou například houby. Živočišná i rostlinná forma vitamínu D musí projít nejprve trávicím traktem, kde se znehodnotí až 50%.

Forma D3 po stránce biologické aktivity je 3x – 10x účinnější než forma D2, neboť její metabolit setrvává v séru déle a pomaleji podléhá degradaci. Proto je tato forma pro člověka nejvýznamnější. Pokud se rozhodujeme pro suplementaci, pak určitě sáhnout po formě D3 a v kombinaci s K2. Tyto dva nutrienty pracují synergicky

Obě formy, D2 i D3, jsou neaktivními prekurzory nebo chcete-li prohormony a musejí být organismem přeměněny nejprve v játrech, následně v ledvinách na formu aktivní. Konečnou látkou je pak steroidní hormon kalcitriol, který zastává řadu významných funkcí v našem těle. Opět je zde pro tělo výhodnější forma D3, protože není pro tělo tak náročná pro přestavění na aktivní formu. 

Jaké jsou základní funkce vitamínu D?

To, že je vitamín D esenciální pro zdraví zubů a kostí, je všeobecně známé. Pro prevenci a léčbu je důležitý vápník a k jeho správnému vstřebání je důležité mít dostatek vitamínu D. Vitamin D (přesněji jeho aktivní metabolity) ovlivňuje kalcium-fosfátový metabolismus a zvyšuje vstřebávání vápníku a fosforu ze střeva. Díky tomuto mechanismu lze předcházet dětské křivici, u dospělých pak osteomalacii a osteoporóze. Vedle kostí ovlivňuje také normální funkci svalové tkáně, neboť působí na receptory svalových buněk. Proto je snížená hladina vitamínu D rizikovým faktorem pro seniorskou populaci. Pokles svalové síly (převážně antigravitačních svalů dolních končetin, které mají význam pro udržování rovnováhy a stability) jednak může zapříčinit snadnější pád a špatná mineralizace kostí frakturu.

Působení na buněčné úrovni

Ve většině našich tkání a buněk se nachází receptor pro vitamín D, což poukazuje na jeho význam  (dokonce si některé dokáží změnit jeho neaktivní formu na "supervýkonný" aktivní kalciferol). Všechny buňky mají původ v základní matečné buňce, která je následně přeměněna na jednotlivé typy buněk dle potřeby těla. Vitamín D přímo či nepřímo ovlivňuje regulaci této buněčné diferenciace a zánik nepotřebných nebo opotřebovaných buněk. Patří mezi nutrienty významně ovlivňující správnou funkci imunitního systému. Dlouhodobý nedostatek je spojen s vyšší náchylností k tzv. akutním respiračním infekcím a chřipce. Přispívá také k normálnímu stavu kůže a sliznic, neboť tyto typy buněk prochází neustálou obměnou.

triathalon-cycling-racer-618750_746

Vitamín D nás může také dobře naladit. Určitě známe tu pozitivní sílu a energii, kterou máme když vysvitne slunce. Jeden z důvodů je právě tvořící se vitamín D.

Nedostatkem vitamínu D trpí velká část populace, co může způsobit?

Deficit vitamínu D je velmi intenzivně zkoumán v souvislosti s autoimunitními poruchami jako Crohnova choroba, revmatoidní artritida a poruchami štítné žlázy, kde se může uplatňovat jeho protizánětlivý efekt. Dále pak s některými nádorovými onemocněními, vysokým krevním tlakem, srdečním selhání, cukrovkou I. a II. typu nebo onemocněními infekčního původu jako tuberkulóza, chřipka.